Sunday, April 03, 2005

BD-ul in Romania

Azi am pus mana pe o mostra din ceea ce inseamna BD-ul in Romania. Am cumparat Ultimate Spiderman nr 2 (25.ooo lei) si SuperEroi nr 2 (30.000 lei). Sa le luam pe rand...

1 Spidey - Mare mi-a fost mirarea cand, acum vreo 3 saptamani, am vazut la un chiosc de ziare Ultimate Spiderman nr 1 in limba romana. Si mai mirat am fost cand am vazut ca e numai 25k lei. Am citit-o la scoala si am "examinat-o". Acum, cand am pus mana si pe al 2lea numar, pot sa-mi spun parerea. Desenele sunt OK, chiar bune, mi-as permite sa spun. Si cam asta ar fi partea buna. Primul lucru care te izbeste ca un TGV este coperta. KITSCH (C) Psycho. E vorba de o poza ca fundal peste care este aplicat un Spiderman anemic. Urat, mai, oameni buni, urat! Scenariul, desi in mare e acelasi (Peter Parker un tocilar care ajunge super-erou si caca o super-filozofie "With great powers comes great responsibility"), e aiurea. Vrea sa faca niste legaturi ca de telenovela care mai incolo ar trebui sa ne tina cu sufletul la gura, asta daca n-am cunoaste deja povestea. Alta chestie suparatoare este traducerea. Asta e un bou-cacat (ca sa fac o traducere in genul lor). Niste traduceri mot-a-mot de tot rahatul. Ca sa nu mai vorbesc de greseli nepermise: litere lipsa, cuvinte repetate fara nici o noima etc. Uneori, gestul nu e de ajuns si ar merge si un plus de atentie acordat detaliilor.

2 SuperEroi - Am avut un (alt) soc cand mi-a trecut pe la ureche zvonul ca s-a mai lansat o revista de benzi desenate pe-aici, prin Romania. SuperEroi pe numele ei, revista se gaseste mai greu, vechea poveste a distributiei cacacioase a revistelor mici si anonime. De primul numar n-am reusit sa dau, de-abia l-am gasit pe al 2lea (si asta intr-un moment in care al 3lea ar fi trebuit sa fie deja pe piata). Revista are un format de tipul revistelor B24FUN si Sapte Seri, adica mica, ba, da' mica de tot. In cuprins gasim nume celebre: Batman feat. Tarzan, Planet of the Apes, Predator si Superman. Am zis ca am dat lovitura! Am deschis revista si am primit o lovitura (circula des TGV-urile astea). Cred ca baietii care fac revista SuperEroi au scotocit prin toate ghenele marilor companii de comics-uri si au scos cele mai oribile specimene si le-au bagat in revista. Sunt groaznice! De la scenariu la desene si trecand prin culoare, toate sunt obosite, imbatranite, ce s-o mai lungesc, DE CACAT! Se pare ca nici in cazul SuperEroi gestul nu e de ajuns. Pacat!

Acestea fiind spuse, nu-mi ramane decat sa astept cu si mai mult interes Carusel, revista lui Sandu Florea ce se va lansa pe la jumatatea lunii si despre care puteti afla mult mai multe aici

No comments: